Even voorbij Kristiansund op weg naar Bodo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu Even voorbij Kristiansund op weg naar Bodo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

Even voorbij Kristiansund op weg naar Bodo

Door: janenineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

26 December 2011 | Noorwegen, Oslo

Verslag geschreven 2e kerstdag op open zee.
Nadat we zaterdag om ca 12.00 uur in Alesund waren aangekomen zijn we daar vanmorgen om 08.30 uur pas vertrokken. Even een update wat er in die tussentijd is gebeurd.

Zoals in het vorige verslag te lezen was zijn we zaterdagmiddag naar een kerkdienst geweest. ’s Avonds een heerlijk buffetkerstmaaltijd genuttigd. We zouden eigenlijk gisteren om 15.00 uur weer vertrekken maar vanwege de te verwachten wind werd het vertrek uitgesteld naar 23.00 uur. Maar wij met onze lekenogen konden zien dat om die tijd de wind toch nog echt niet van plan was te gaan liggen.

Het was eigenlijk heel mooi om te zien hoe het water door de wind opgezweept werd, maar aan de andere kant ook best wel eng. De dorpjes die wij konden zien vanuit onze hut vervaagden af en toe in de natte nevel en ook ging daar opeens de verlichting uit. Later gebeurde dit ook in Alesund; ’t leek net op een knipperlicht. Jan had ’s middags bij een benzinestation samen met René nog enkele flessen water en melk gehaald en had met een schipper van een kustwachtvaartuig gesproken. Die was aan het controleren of zijn schip goed vast lag want er werd zwaar weer verwacht. En wenste ons een fijne zeereis, maar die werd dus een paar uur uitgesteld. De vertrektijd werd tot nader order uitgesteld; tot het weer rustiger zou worden.

Gisteravond hebben we nog naar het Noorse nieuws gekeken. Hoewel niet verstaanbaar, konden we er wel uit opmaken dat we midden in heel heftig weer zaten. Er was een rechtstreeks verslag uit Alesund en het woord politie hebben we een paar keer kunnen verstaan. Ook hebben een paar politiewagens met blauw zwaailicht zien rijden vanaf het Panoramadeck gisteravond. Tja, we gingen voor het avontuur en dat hebben we een beetje gekregen.
Vannacht om een uurtje of 12.00 ging de wind een beetje liggen en toen zijn we naar bed gegaan. ’t Is ook redelijk rustig gebleven. Vanmorgen om 08.00 uur opgestaan en om 08.15 uur werd er omgeroepen dat we om 08.30 uur zouden vertrekken. Aldus geschiedde.
Om 11.30 uur bereikten we open zee.
Wij dachten dus een witte kerst te hebben. Niets is minder waar gebleken. Het was nat, heel erg nat, winderig, heel erg winderig, maar wel gezellig aan boord.

Het laatste nieuws dat we net kregen, is dat onze eerstvolgende haven waar we aanleggen Bodo zal zijn. We slaan zo’n 8 havens over, maar zullen die op de terugweg aandoen. Hoewel dat natuurlijk ook niet zeker is. En wij maar denken dat alleen het weer in Nederland bijna onvoorspelbaar is, nou hier in Noorwegen kennen ze er ook wat van.

Beste familie, vrienden en bekenden, nog een fijne 2e kerstdag. Tot het volgende verslag.
Ik ga zo proberen internet te starten en 2 verslagen te plaatsen.

Het is gelukt om het eerste verslag te plaatsen en nog even een update hierbij te zetten. We hebben net geluncht van het heerlijke buffet met natuurlijk de nodige vis- en vleessoorten.
Inmiddels zijn we niet meer op open zee maar varen tussen de eilanden door richting het noorden waarmee we morgen waarschijnlijk rond de klok van 12 uur in Bodo arriveren. Het is nu 15.00 uur en erg schemerig; over een kwartiertje zal het donker zijn. Tot het volgende verslag.

• 26 December 2011 - 18:58

Rick En Lidy:

Jullie vallen wel in de prijzen: dit stond in de krant; De zware storm Dagmar heeft een deel van het kerstfeest voor veel Noren en Zweden bedorven. Honderdduizenden kwamen in de nacht van eerste op tweede kerstdag zonder stroom en daarmee ook zonder verwarming te zitten.
    Omdat omgewaaide bomen op spoorrails en snelwegen waren gevallen, konden veel Noren en Zweden niet op tweede kerstdag van een bezoek aan familie naar huis terugkeren.
    In grote delen van het midden en noorden van Zweden kreeg de bevolking het dringende advies niet de weg op te gaan. Op een kampeerterrein in het Centraal-Zweedse dorp Melista raakte een vrouw lichtgewond, toen een boom op de caravan viel waarin zij sliep.

groetjes, Rick en Lidy

• 27 December 2011 - 07:49

Ineke V:

Wauw wat een avontuur :-) Inderdaad gelukkig altijd gezellig en knus aan boord en gelukkig was daar nog wel electriciteit en licht. Ze zullen de keuken of bar dicht moeten gooien!!! Kijk dan wordt 't natuurlijk een ander verhaal aan boord... Wel erg jammer van al die plaatsjes die jullie overslaan, maar je hebt gelukkig nog een eind voor de boeg.
    Blijkbaar beschikken jullie wel allemaal over zee-benen en sterke magen, want ik lees gelukkig niets over zeeziekte!! Het is natuurlijk doodzonde als je niet meer van al die heerlijkheden kan genieten en ziek en groen in je hut moet blijven.
    Ik hoop van harte dat die storm inmiddels geheel is overgewaaid en jullie verder met rust laat. Geniet er nog van en bedenk dat ook dit natuurlijk weer een heel leuk verhaal wordt bij toekomstige 'verjaardagen en partijen' :-)
    Hartelijke groet, Ineke

• 27 December 2011 - 19:38

Anna:

Goede reis verder. Groetjes van ons allemaal uit Domburg.

• 28 December 2011 - 08:38

Erin:

Leuk om jullie verslag weer te lezen. Fijne reis verder!