Noorderlicht - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu Noorderlicht - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

Noorderlicht

Door: J&I + R&R

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

01 Januari 2012 | Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

De laatste dag van het jaar zijn we keurig op tijd vertrokken uit Honnigsvag. Vlak na de stop in Havoysund hebben we ontbeten en vervolgens ons op het Panoramadek geïnstalleerd tot de tijd dat we in Hammerfest zouden aankomen.

We hebben onze warme kleding weer aangetrokken. Ja, dat is echt de meest voorkomende bezigheid op deze reis. Als je alles aan hebt, lopen de zweetdruppeltjes je bijna op de rug. Maar buiten is de kleding echt nodig.

Jan en ik hadden hier in Hammerfest inderdaad vele herkenbare punten evenals Renée en René. Zij hadden hier jarengeleden met de ouders van René gelogeerd in een hotel met uitzicht op de haven. We hebben een korte wandeling gemaakt door de Hoofdstraat en nog een kerkje bezocht met hele mooie mozaïekstukken. We zullen kijken of we een mooi plaatje kunnen plaatsen.
Na terugkeer aan boord van de Richard With hebben we weer geluncht. Het is inderdaad leven van de ene maaltijd naar de andere. De goede voornemens voor het nieuwe jaar zijn er al wel.

Het vertrek uit Hammerfest was echt heel mooi; het weer knapte steeds verder op. Het werd steeds helderder. Maar de schemer zette ook alweer in, vooral kijkend naar het noorden.

’s Middags hebben Renée en ik knopen leren maken van de matrozen. We hebben de mannen gewaarschuwd dat ze wellicht opgeknoopt worden als ze niet oppassen. Daarna was het weer tijd voor ons dagelijks borreltje voor het eten.

Onderweg naar Tromso werden we gewaarschuwd dat we MS Kong Harald tegen zouden komen. Wij aankleden en hup naar buiten. Want dat hebben we op deze reis nog niet veel meegemaakt. Nadat we die gepasseerd waren zijn we nog even buiten gebleven. Wij keken omhoog, zagen vele sterren en ook een band waarvan we niet precies wisten wat dit nu was; een wolk of toch een pietsie Noorderlicht. Jan en ik liepen weer naar binnen maar werden door Renée binnen 5 minuten weer naar buiten geroepen want het leek toch Noorderlicht te zijn. Wij natuurlijk ook weer naar buiten en blijven kijken. Het bleef met ons ‘meevaren’ en het zag er echt anders uit dan een wolk.
Er waren nog een paar andere mensen buiten en die zeiden ook dat het Noorderlicht was. Na een klein kwartiertje werd omgeroepen dat er Noorderlicht was te zien vanaf het achterdek van het schip. En zwerm van mensen kwam naar buiten en we hebben dus inderdaad Noorderlicht gezien tot vlak voordat we in Tromso aankwamen. Het was heel bijzonder om te zien hoe het zich snel vervormde en verplaatste. Helaas niet van die mooie heldere kleuren zoals we op een fotopresentatie hebben gezien, maar het was er wel.
Tegelijkertijd was er veel mist die in flarden over het water ging. Op zich ook bijzonder om te zien, maar de ogen waren toch meer omhoog gericht.

Na aankomst in Tromso om 20.15 uur zijn we gaan eten en na het eten zijn we om 22.00 uur naar het avondconcert gegaan in een heel mooi kerkje in Tromso. Iedereen die ooit in Tromso is geweest weet welk kerkje dat is; wit met de vorm van een ‘tent’ en heel mooi glas in lood. Hoewel dit laatste met een donkere achtergrond niet zo waar te nemen is. Maar omdat er af en toe vuurwerk wordt afgestoken vangen we toch een glimp op van dat glas in lood. Bij het concert werden een paar gezangen ten gehore gebracht van de Sami en nog enige andere klassiekere stukken. Om 23.00 uur waren we weer terug op het schip.

We werden uitgenodigd om naar dek 7 te komen om gezamenlijk het oude jaar uit te gaan en het nieuwe jaar te starten met een glaasje champagne en vuurwerk. We werden er op gewezen om toch vooral op de berg met de kabelbaan te letten. Daar werd om 23.45 uur het jaar 2011 ontstoken en precies om 00.00 uur werd het nieuwe jaar 2012 ontstoken. Bovendien werd vanaf die berg een prachtig vuurwerk afgestoken. Ook vanaf ons schip werd mooi siervuurwerk afgestoken.
Al bij aankomst in Tromso zagen we dat er veel vuurwerk werd afgestoken en zeiden we dat kon wel eens een mooi gezicht worden om 24.00 uur. Aldus hierboven omschreven. Het heeft nog een klein half uurtje na gesudderd met vuurwerk, maar toen was het over.

Wij hebben in onze hut onze eigen champagne ontkurkt en getoost op het nieuwe jaar. Aangezien onze hut op de gang ligt die leidt naar de brug, komt de bemanning regelmatig langs en toen die vannacht langsliep hebben wij ze steeds een Happy New Year toegewenst. En zowaar el capitano stopte; wat ie tot nog toe niet had gedaan.
Om 01.30 uur vertrokken wij weer uit Tromso op weg naar Finnsnes en de volgende havens.

Kortom een geslaagde oud/nieuw viering en we gaan door naar morgen en kijken wat ons de komende dagen nog te wachten staat in de voor ons nieuwe havens.

• 01 Januari 2012 - 17:28

Ineke:

Super dat 't gelukt is met dat licht!! Ik had er, vanwege de weersverwachting al goede hoop op. Wat wil je nog meer op Oudejaarsdag! Vuurwerk is leuk, maar dat kennen we hier ook. Natuurlijk vuurwerk is een stuk fraaier :-D
    Godt Nyttar!!

• 01 Januari 2012 - 21:14

Edith:

hmm, weet niet zeker of ik nu voor de 2e keer regaeer?
    maar m'n reactie was:
    hoi ien, jullie mogen naar de brug! volg je reisverslagen hartstikke leuk, dikke kroel voor jullie 4, oof

• 01 Januari 2012 - 23:39

Erin:

Een heel gelukkig nieuwjaar!!!