Walsen op zee - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu Walsen op zee - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

Walsen op zee

Door: J&I + R&R

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

02 Januari 2012 | Noorwegen, Oslo

Op dit moment varen we volgens het zuidwaartse schema en het ziet er tot nu goed uit. We vertrekken meestal op tijd en anders binnen een keurige marge na de geplande vertrektijd.

Finnsnes is ’s nachts aan ons voorbijgetrokken zonder dat we het bewust hebben meegemaakt. Niet dat we zo laat naar bed waren gegaan na de start van het nieuwe jaar, maar de stop was om 04.15-04.45 uur. Voor ons niet echt de moeite waard om voor wakker te worden.
Bij het opstaan lagen we stil in de haven van Harstad. Tja en wie kent Harstad niet, weten jullie nog wel, van die vorige hele lange stop. Toen die motor ’t niet meer deed en zo. Gelukkig waren we er ook maar een half uurtje. Gauw wegwezen en nooit meer terug naar Harstad. Nou nooit meer, zeg nooit, nooit is een bekende opmerking. Anyway voor de 3e keer vertrokken wij uit Harstad en het ging goed.

Onderweg natuurlijk weer de nodige mooie plaatjes geschoten want het wordt weer een beetje lichter overdag. We hebben alle vier zoiets van het is toch wel erg somber daar in het hogere noorden. In bijna iedere stad is een hobby-/handwerkzaak en we snappen eigenlijk wel een beetje waarom. Je moet de tijd toch weten te vullen als het van 10.00-12.00 uur schemerig is en de rest van de dag nacht.
Vlak voor aankomst in Risoyhamnn kregen we de informatie dat er speciaal een diepte was uitgegraven voor de Hurtigruten om daar te kunnen docken. We zaten op het Panoramadek en we zagen ook dat er rode en groene lichten knipperen om het schip op de juiste koers te leiden naar de kade. Kunststukje van de brug hoor. En dan te bedenken dat het een dorp van niks is. Overigens wel met een galerie en die was nog open ook; maar helaas voor hun weinig bezoekers.

Na een half uurtje vertrokken we weer en voeren onder een brug – zoals er heel veel zijn in Noorwegen – door en vervolgden onze weg tussen de eilanden van de Vesteralen. Ik dacht eerst nog dat we niet onder de brug door konden. Maar mijn technisch inzicht is niet zo best.
We kunnen nu zien hoe mooi en ruig ook die zijn net als heel Noorwegen.

De volgende haven was Sortland waarvoor slechts 20 minuten gepland stond. Dus na de quick stop op weg naar Stokmarknes. Het was inmiddels weer wat winderiger geworden. In Stokmarknes is het museum van de Hurtigruten gevestigd. Een van de oudste schepen de MS Finnmark staat buiten het museum opgesteld en is te bezichtigen. Jan en ik hebben dit niet gedaan, maar Renée en René wel en ik vraag ze zometeen een stukje te schrijven. We hebben alle 4 het museum bezocht en het was leuk om te zien hoe het er vroeger toeging.

Een groot verschil met ons eigen schip; hutten uit de jaren zestig, gedateerde eetzalen, en lounges (ook nog rooklounges!). verder smalle gangetjes, vloeren met linoleum en uitkijken om de bol niet te stoten. Kortom een kruipdoor-sluipdoor bootje. Ook deze (!) brug gezocht, waarbij het leek of de bemanning net was vertrokken. Allerlei spulletjes lagen en hingen er nog. Vraag me af of dat in Nederland zou kunnen zonder direct te worden gesloopt of meegejat. Was er wel frisjes, want de elementen hadden vrij spel. Ook dit in tegenstelling met onze lekker verwarmde mini(?) suites. (made by Holthausen jr)

Bij de ingang van het museum spraken Jan en ik met een oud-kapitein van de Hurtigruten. Van hem hoorden we dat we een kwartiertje later vertrekken; ik maakte daarop de opmerking dat we wel gewend waren om andere vertrektijden te hebben dan de geplande!! Hij wist inmiddels al van onze bijzondere cruise. Ook merkte hij op dat het vanavond weer winderig zou worden en hij was benieuwd of we wel naar Svolvaer en Stamsund zouden gaan. We laten ons verrassen.

Om jullie allen eerst gerust te stellen: we hebben Svolvaer en Stamsund gehaald. Rest van de info verderop in het verslag.

In Svolvaer hebben we een Magic Ice show bezocht. Dat waren beelden van ijs. Vergelijkbaar met de ijssculpturen die nu in Zwolle tentoon gesteld staan. In Svolvaer was het kleinschalig maar niet minder mooi en bijzonder. We zullen proberen weer enige foto’s te downloaden.
In de ruimte was ook een ijsbar met ijsbank en –tafel. Op de bank lagen rendierhuiden waar ook op gezeten kon worden. Het deed Jan en mij denken aan de Ijsbar die we in het ijshotel in Zweeds Lapland gezien hadden. In de bar hebben we in een ijsglas een drankje gedronken en nog maar eens op het nieuwe jaar geproost. En wat ook leuk was: het sneeuwde in Svolvaer. Als een kleine compensatie voor het noorderlicht waarop we steeds minder kans maken om nog te zien.

Weer terug aan boord konden we gelijk door naar het restaurant voor ons diner. Dat bestond deze keer uit aardappelsoep, gepocheerde schar en een panna cotta als toetje. Tijdens het diner begon er al enige deining te ontstaan maar het was nog leuk. Na het eten zijn we naar dek 7 gegaan om ook een keertje naar de life music te luisteren. Ze speelden er eigenlijk iedere avond, maar wij niet.
Onze kapitein heeft het schip tussen de bakens door keurig naar Stamsund gestuurd en daar bleven we ietsje langer liggen dan gepland. En bovendien lagen we er uit de wind en dus rustig aan boord.

Na vertrek uit Stamsund begon het feest weer. De wind trok weer een beetje aan (13 m/s) evenals de deining. Na de coffee with cake zijn we naar de hut gegaan om nog een koffielikeurtje o.i.d. te drinken en te deinen. Toch maar besloten zo rond de klok van 11 uur naar bed te gaan en in slaap gewiegd te worden.
We moesten gelijk denken aan het nieuwjaarsconcert, waar ook de walsen langskwamen.
Af toe hoorde je voorkant op het water klappen wat ook een mooi wit schuim naast het schip opleverde. Het is net alsof je over een hobbel rijdt met de bus; maar dan op water…!!! Maar we sliepen nog niet of naast Jan viel een glas op de grond. Toch maar ff opruimen: ik liggen op mijn buik op bed en Jan naast het bed met een afvalzak -> wat een samenwerking zo midden in de nacht.
Op het TV-infokanaal hadden we gezien dat tot ongeveer 24.00 uur de wind de genoemde sterkte heeft en daar na ietsje minder wordt (11 m/s). En dat merkten we zo rond de klok van 00.30 uur dan ook. We hebben allen toch een goede nachtrust gehad.

Dit was het voor de dag van gisteren. Wordt vervolgd.

• 03 Januari 2012 - 07:22

Chantal:

Hoi Jan en Ineke,

Allereerst gelukkig Nieuw Jaar!
    Leuk om jullie berichten te volgen.
    Geniet er lekker van!

Groeten,