Back on track - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu Back on track - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

Back on track

Door: J&I + R&R

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

31 December 2011 | Noorwegen, Tromsø

Verblijf in Honnigsvag,
We zijn inderdaad vroeg in de ochtend aangekomen. Na het ontbijt werd omgeroepen dat er een grotere bus beschikbaar was voor de excursie naar Skarsvaeg alwaar een Julhusset (= Kersthuis) bezocht kan worden. Renée, René en ik hebben ons opgegeven en we zouden om 10.30 uur vertrekken.

Honnigsvag bleek toch wel een iets groter dorpje te zijn en zag er bij het summiere daglicht toch wel aardig uit. Dit is de meest noordelijke plaats die de Hurtigruten aandoet en het was er ook erg schemerig/bewolkt. De excursie ging nog een half uurtje rijden over besneeuwde wegen naar het noorden. Een leuk klein dorpje waar ongeveer 25 huizen stonden waarvan er een aantal door Saami’s waren gekocht. De dame die de rondleiding gaf, heeft er haar hele leven gewoond. Haar man is – hoe kan ’t ook anders – visser. Zij geeft dagelijks de rondleiding aan passagiers van een van de schepen van de Hurtigruten. Maar wij denken dat als het fiks heeft gesneeuwd, er geen mogelijkheid is om er te komen. Het is een hele witte wereld. We hebben de visafslag van Skarsvaeg bezocht en een beetje rondgelopen in een korte hagel-/sneeuwbui. In het Julhusset kregen we een glas gluhwein (wordt hier heel erg zoet geserveerd) met daarbij door de tante zelf gemaakte kerstkoek. Er waren ook een heleboel kerstspulletjes verkocht waarvan de meeste gemaakt worden door de lokale dames. Je moet toch wat als het de hele dag donker is.

Want om 12.30 uur was het er alweer gewoon donker. Dat is echt een hele rare gewaarwording. Het nu al donker zijn geeft je het gevoel dat het 17.00 uur moet zijn maar je verstand zegt dat kan nog niet. Ook hebben we veel meer slaap. Echt confusing. We liepen na terugkomst langs een kantoor en René maakte de opmerking dat ze aan het overwerken zijn, maar niets is minder waar -> ze zijn gewoon aan het werk.

Na terugkeer nog even geluncht en daarna weer geprobeerd om foto’s op de site te zetten. Jan is een paar stappen verder gekomen maar we hebben nog niet kunnen controleren of het is gelukt. We gaan dat vanmiddag bekijken. Op de info van waarbenjijnu.nl lijkt het of het een easyupload moet zijn, maar niks nie easy. Iemand nog een goeie tip?

Wat gistermorgen wel erg zuur was, was dat René de MS Polarstjernen zag binnenkomen en weer vertrekken. En waarom is dit zuur? Dit is het schip dat 2 dagen na ons uit Bergen is vertrokken en ons nu heeft ingehaald en wel naar Kirkenes doorgaat. Ja, het leven kan hard zijn.

Gisteravond was er voor de verandering geen uitgeserveerd diner maar een buffet. En dat was een super buffet met garnalen in elke denkbare afmeting, kreeft, kingkrab, mosselen, pastasalade met mosselen en St. Jakobsschelpen. Kortom een feest om naar te kijken en van te mogen eten. Aan de niet schelpdierliefhebbers was ook goed gedacht. Diverse soorten vleeswaren, vleesragout, etc. We hebben er van genoten.

Daarna zijn R&R nog een avondwandeling gaan maken en de dag afgesloten met een koffie met likeurtje.

Tja en dan gaan we ons opmaken voor de laatste dag van 2011. Wat zal het nieuwe jaar ons gaan brengen.
Morgenochtend om 06.30 uur verlaten we Honnigsvag en gaan dan via Havoysund naar Hammerfest. Hier blijven we 1,5 uur liggen en gaan we de benen strekken. En als we dan morgenochtend inderdaad op genoemde tijd vertrekken zijn we eindelijk back on track, wat we hopelijk ook blijven!

Tot het volgende verslag en de groetjes van ons allen.

En allemaal een hele fijne jaarwisseling gewenst met onze beste wensen voor een goed, vrolijk, gezellig, fijn en vooral gezond 2012!!
Renée & René + Jan & Ineke

• 31 December 2011 - 15:35

Rick En Lidy:

Eind van het jaar goed, al goed... Wij wensen ook jullie daar in het hoge noorden een gezellige jaarwisseling en straks een behouden thuiskomst!

• 31 December 2011 - 16:11

Anna:

goed uiteinde en een goed begin.
    We zijn weer helemaal op de hoogte. Leuke Fotos hoor.
    Groetjes uit Domburg
    Ineke, Frits, Els, Peter, Anna, Emma en Fritsje

• 31 December 2011 - 16:44

Robert:

Klopt het toch weer, alles zal reg kommen...
    Moeders hoopt dat ze op mag blijven om Paul de Leeuw te kijken...
    Zal wel gaan lukken.
    Have fun 4 4 :-)
    All the best from Robert @ the rest

• 31 December 2011 - 16:53

Voor René En Renée:

We genieten erg van jullie verslag en vonden het erg jammer dat er nogal wat overgeslagen moest worden. Wij hebben vanmorgen 150 oliebollen en appelbeignets gebakken met de buurtjes. Zo zaten we met zijn tienen aan de koffie om een deel te nuttigen. Hebben jullie ook oudejaarslekkernijen? Zitten nu in Zierikzee om oud en nieuw te vieren. Groetjes van Robert en Mayke en geniet nog van de laatste dagen.

• 31 December 2011 - 17:15

Hanneke En Reen:

Hoi Jan en Ineke, wat een avonturen beleven jullie (nou ja). Weet zeker dat jullie na deze ellende de 30 miljoen winnen, en denk maar zo , de reis van Willem Barentsz duurde langer. We wensen jullie in ieder geval een erg leuk Oud en Nieuw en tot horens, ook groeten van Erin, Rafke en Jinte