Update - Reisverslag uit Kristiansund, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Kristiansund, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

Update

Door: janenineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

26 December 2011 | Noorwegen, Kristiansund

Zo, dan nu eindelijk een update van ons (geschreven op zaterdag 24 december).
Gisteren op tijd vertrokken van SPL. Na een rustige vlucht zijn we om 12.05 uur geland in Bergen.
De koffers kwamen snel en bij de infobalie wisten ze te vertellen dat een taxi met z’n 4tjes naar het centrum van Bergen de beste optie was. Aldus gedaan.
En nu kan het allemaal echt beginnen. Bij de terminal van de Hurtigruten hebben we de koffers ingeleverd en in een locker onze kleinere spullen die we niet nodig hadden.
Even ter info: de vader van René is gistermiddag aan zijn heup geopereerd en de operatie is geslaagd. Hij was 2 weken geleden gevallen, en eergisteren is gebleken dat hij toch een gebroken heup had. Vandaar. Nu moet hij nog een tijd revalideren in een verpleeghuis.
We zijn al kuierend naar het centrum gegaan. Veel herkenningspunten van de vorige keer kwamen we tegen. En natuurlijk hebben we de beroemde Bryggen bezocht. Voor wie het niet weet, dat is het oude houten centrum van Bergen. Alles staat er schots en scheef, maar het is leuk om te zien. Een leuke kerstwinkel en andere toeristische winkeltjes bezocht. Bij een handwerkzaak een borduurpakket gekocht wat een uiteindelijk een kussen kan worden dat goed past bij onze bank.
Na nog wat frisdrank en water ingeslagen te hebben bij Rema 1000 (lijkt op C1000!) zijn we om 16.00 uur naar het schip gegaan dat inmiddels was gearriveerd. Om 16.15 uur konden we aan boord. En vervolgens konden we om 18.00 uur de hutten in. Maar stiekem had René geconstateerd dat we om 17.40 al onze hut konden. Aldus gedaan.
Echt geweldige hutten. Een flesje champagne stond klaar alsmede een gevuld fruitmandje, thee en koffie. De koffers hebben we uitgepakt om vervolgens onder het genot van een glaasje ‘bubbels’ onze vakantie in te luiden. Later op de avond genoten van een heerlijk buffet. Voor het naar bed gaan nog even een slaapmutsje. Tja en dat had ik beter niet kunnen doen. Want toen kwamen we op open zee en woei het nogal en dat betekende een turbulent schip. Van slapen kwam toen niet veel terecht. Pas toen we om ongeveer 04.30 uur in Floro waren, was het rustig en viel ik in slaap. Jan heeft overigens wel goed geslapen.
Tijdens het ontbijt vanmorgen waren we weer op open zee en stond er een stevig briesje (voor wie het interesseert 8 miles per hour). Nadat we de zee verlieten werd het ietsje kalmer. Het liep wel een beetje moeilijk.
Om 12.00 uur zijn we in Alesund aangekomen waar we tot morgen 15.00 uur blijven liggen. Vanmiddag zijn we hier naar een kerstdienst geweest. Hoewel we er niets van verstonden was het toch leuk om mee te maken en het kerstgevoel te verhogen.
Na terugkeer uit de kerk hebben we onze kerstkadootjes uitgewisseld onder het genot van een stukje kerststol, kerstchocolaatjes en kopje thee en koffie. ’t Was erg gezellig en we hebben elkaar goed bedacht. Om 17.00 uur werd er gluhwein geschonken waarna we naar het Panoramadek zijn gegaan. Niet dat er iets te zien was want het was natuurljk al donker, maar wel gezellig om nog even te zitten. Om 18.30 uur werden daar een paar kerstliedjes gezongen en volgens goed Noors gebruik, hebben we (Renée en Ineke) rond de kerstboom gelopen. Nu zijn we op de kamer en gaan ons zo omkleden omdat het diner op kerstavond toch meer waarde heeft hier in Noorwegen dan bij ons. Dus pakkie deftig!!
Oh ja, toen we vanmorgen van het ontbijt terugkwamen was onze hut al schoongemaakt en lagen er 2 kadootjes op de bedden. Een muts van de Hurtigruten en een CD met muziek. Nee, we weten nog niet wat voor muziek, want we hebben geen CD-speler hier. En die muts komt goed van pas, want het is hier erg winderig.
Het weer voor morgen wordt er niet veel beter op. Morgenavond wordt nog meer wind verwacht (23 miles per hour) en dan zijn we precies op open zee en komen we de MS Trollfjord tegen. Dus dat wordt weer lopen als dronkemans sailors en zeebenen krijgen. We hopen dat het daarna toch wel wat rustiger gaat worden.
Nou, tot later na het eten of morgen. Ik hoop vannacht lekker te slapen nu we stil liggen. Zal eigenlijk wel gaan na 2 nachten van niet zo goed slapen. We laten het weten.
Voor nu ajuus.

• 26 December 2011 - 16:11

Nicolien:

hoi J+I,

leuk verslag! Jullie hebben nu al veel meegemaakt zo te lezen.
    Van dat schommelende schip krijg ik op afstand al een gevoel van zeeziek zijn maar zo te lezen hebben jullie daar allebei geen last van =)) gelukkig maar!!
    Veel plezier en goede vaart!!

groetjes Nic