De inhaalslag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu De inhaalslag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

De inhaalslag

Door: J&I + R&R

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

30 December 2011 | Noorwegen, Oslo

Hier weer een update van de gebeurtenissen van vandaag, geschreven op 29 december om 23.40 uur.
Want we hebben gevaren vandaag!!!!!
Ik was geëindigd met de melding dat we naar een presentatie van de Saami-bevolking gingen. Dat hebben Renée, René en ik gedaan. Was de geschiedenis van hoe deze bevolking in noord Scandinavië is gekomen, de onderdrukking en het tegenwoordig hebben van een eigen ‘regering’. Om 12.00 uur hebben we nog een rondje door Harstad gelopen en vervolgens vertrokken we echt om 13.30 uur uit Harstad. De bestemming voor vandaag is Tromso alwaar we om 19.00 uur zijn aangekomen.

Na vertrek uit Harstad was er om 14.30 uur een informatiebijeenkomst voor alle passagiers. De excuses werden aangeboden voor wat er allemaal was gebeurd. Ze vinden het uiteraard zelf ook heel vervelend; ze moesten eens iets anders vinden!!
En oh ja, we zijn bijna BN’ers in Noorwegen geworden. Toen we nog een rondje gingen lopen werden we door een meneer met zo’n hele grote microfoon (zo eentje met een grijs bontje) gevraagd hoe we erover dachten dat we zo lang in Harstad hadden gelegen. En of we veel geld hadden uitgegeven om deze reis te maken. En natuurlijk de vraag of we bezwaar hadden dat ze opnames maakten. Nee dus. We moesten ook onze namen geven en het zou met het nieuws van half 7 of 7 uur uitgezonden vonden als er ruimte voor was en als het interessant genoeg zou zijn. Dus wij kijken om die tijden. Maar nee, er zijn belangrijkere dingen gebeurd. Zoals de brand in Moermansk en iets met de koning en koningin van Zweden. Ons Noors is niet zo goed dat we het nieuws op de TV kunnen volgen. Maar het nieuws van het gestrande schip van de Hurtigruten in Harstand heeft het niet gehaald. Jammer hoor.

Onderweg vanmiddag ook de sjaal voor René afgebreid en nu ben ik er nog eentje voor mijzelf aan het maken. Dit allemaal tussen de verslagen door. Maar nog steeds geen tijd te kort.

Na aankomst in Tromso hebben we eerst een hapje gegeten en zijn toen nog even door het centrum van Tromso gelopen. Het is hier wit en dat maakt het natuurlijk ook weer leuk. Wel frisjes, maar dat wisten we van tevoren.

De info over het vertrek was dat we om 22.00 uur uit Tromso zouden vertrekken. Niet dus. De bus met de passagiers die mee waren naar de huskysledetocht, liep vertraging op met de terugreis omdat de wegen een pietsie glibberig zijn vanwege de bevroren sneeuw. Och, kan er ook nog wel bij.
Maar we zijn uiteindelijk om 23.15 uur vertrokken en men denkt dat ze nog steeds om 06.00 uur in Hammerfest – onze volgende bestemming – zullen aankomen, Wij geloven dat niet als je met ruim een uur vertraging vertrekt. Maar wie wakker is (he René!?) zal het meemaken, maar de anderen niet.

Vervolgens zullen we om ca 10.30 uur in Honnigsvag aankomen alwaar we tot 06.30 uur de volgende ochtend zullen blijven. Nou dat wordt me een feest. Op de kaart heeft Honnigsvag o.a. 2 straten, een kerk, een museum en waarschijnlijk nog wel een paar niet noemenswaardige gebouwtjes. Maar als er maar sneeuw ligt en misschien kan de lokale VVV (zo die er moge zijn) nog een advies geven wat we kunnen doen.

Op het programma staat in ieder geval dat we om 4 uur ’s middags - voor wie wil - naar de kerk kunnen voor een dienst. En ach misschien wel aardig om mee te gaan, kan nooit verkeerd zijn om een keertje extra naar de kerk te gaan.

En oudejaarsavond zullen we in Tromso doorbrengen. Maar voor die tijd zal er nog wel een verslag verschijnen. We zijn ook druk bezig om enige foto’s op de site te plaatsen, maar het wil nog niet helemaal lukken. Wie weet, lukt het nog voor het eind van onze reis.

Voor nu welterusten, snaveltjes toe, oogjes dicht en slaap lekker.

• 30 December 2011 - 17:53

Ineke:

Geen excursie naar de Noordkaap, vanuit Honningsvag?? Dat is toch een prima alternatief voor 2 straten, een kerk en museum?!
    Oudejaarsavond in Tromso klinkt goed. Ik mag van KPN morgen de hele dag gratis sms-en dus je kan wat van me verwachten ;)
    Groet, Ineke V

• 30 December 2011 - 17:56

Ineke:

Yep, gelukt met die foto's. Leuk hoor en die sneeuw is hartstikke mooi!!

• 31 December 2011 - 08:53

Bert:

Om 9 uur 's ochtends (31/12) keek ik nog even op de webcam van Honningsvåg. De kade was leeg, jullie zijn weer aan het varen. Hier op oudejaarsdag is het weer druilerig, motregen, ongeveer 6 graden, stevige westenwind. Allemaal een heel gezellige jaarwisseling en een goed begin van 2012 toegewenst!

Groeten, Bert.

• 31 December 2011 - 10:24

Nicolien:

Hey luitjes,

Ik ben sinds gisteren weer thuis en loop als opoe tachtig met een arsenaal krukken en looprekken weer rond te strompelen. De details van hoe het gegaan laat ik desgeswenst nog wel eens weten....
    Nu ik ff bijna niks kan.....zucht, geduld is een schone zaak en daar heb ik helaas weinig van =((, geniet ik extra van jullie verhalen over helaas veel vertragingen maar ook mooie en leuke ervaringen!! Leuk hoor! En flauw van die luitjes in dat dorp waar jullie oeverloos hebben gelegen, dat jullie niet ingehuldigd zijn als ereburgers maar ja, je kunt niet alles hebben! Nou mensen, ik wens jullie een gezellig feestje vanaaf met i.p.v. vuurwerk dan maar dat langverwachtte Noorderlicht! Veel plezier en groetjes Nic en de rest

• 31 December 2011 - 14:48

Marjolijn:

Jeetje jullie hebben al heel wat mee gemaakt. Het is in ieder geval geen saaie reis. ;-) Ik wens jullie heel veel plezier met oud & nieuw! Alvast een heel goed uiteinde. Ik hoop inderdaad dat jullie het noorderlicht nog gaan zien! Dat zal een boel goed maken. Valerie is overigens nu echte gaan lopen. Weliswaar heel voorzichtig, maar de eerste stapjes zijn gezet. Ze heeft waarschijnlijk speciaal gewacht totdat papa en mama een weekje thuis waren. :-) Liefs, Marjolijn