1e dag Paihia, Bay of Islands - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu 1e dag Paihia, Bay of Islands - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

1e dag Paihia, Bay of Islands

Door: janenineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

16 November 2010 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hier zijn we weer met het verslag van vandaag.

Na een continental breakfast vanmorgen zijn we om half tien op pad gegaan naar de Waitangi Treaty grounds om daar Hone te ontmoeten. Hone is een Chief Maori die ons meenam naar diverse locaties.
Allereerst naar het Treaty House alwaar in 1840 het verdrag van Waitangi werd ondertekend. Hiermee begon de moderne geschiedenis van Nieuw Zeeland. Hone nodigde ons uit mee te gaan naar de Marae Whare Runanga; dit gebeurde volgens Maori gebruiken. Hone heeft de bouw van de Marae uitgelegd alsmede het interieur.

Hierna zijn we naar het huis van Hone gereden waar we in zijn 4wheel drive auto overstapten. We hebben een Maori begraafplaats bezocht en ook de Marae van de stam van Hone. Dat is er een zonder houtsnijwerk. Het verhaal hierachter is dat in de jaren dat de europese missionarissen hier kwamen men ervan overtuigd was dat je het eeuwige leven kon krijgen als je in God geloofd. En omdat hun houtsnijwerk niet geaccpeteerd zou worden hebben de Maori die in Noord NZ woonden dat allemaal vernietigd. Vandaar.
Vervolgens zijn we een hoge heuvel opgereden en hadden wij een fantastisch uitzicht over het gebied dat van Hone is en dat is heel erg groot.

Daarna zijn we weer naar het huis van Hone gereden waar we uitgenodigd waren voor de lunch. Ook het betreden van zijn huis ging volgens het Maori ritueel. Het was een uitgebreide lunch met lam, mosselen, salade, zoete aardappel, Maori brood met boter en stroop (lijkt heel veel op onze keukenstroop). Na het nemen van nog enige foto's was de dag met Hone afgelopen.

Na terugkeer in onze B&B hebben we Hertz gebeld omdat we een probleem geconstateerd hadden met de airco. Na aankomst gisteren stond onze auto met de neus naar beneden op een helling hier en liep er heel veel water uit. We hadden onderweg gedacht dat onze 4-liter fles met water had gelekt achter de berijdersstoel. Dus wij de auto open gezet om het te laten verdampen. Lukte wel maar de waterstand achter de berijdersplaats werd vervolgens na onze rit van gisteren weer goed aangevuld. Hier aangekomen zei Philip (onze gastheer) dat hij het probleem kende; het was een verstopt filter van de airco waardoor het water niet via de uitlaat wegliep maar vrolijk in de auto achterbleef. Ook de mat onder de berijdersstoel was inmiddels nat aan het worden.
Na contact met Hertz werden wij opgehaald met de auto op een truck geladen en naar Kerikeri airport alwaar we een andere (schone!) auto kregen. Een Ford Falcon met een zwaardere motor en een luxere uitvoering dan de Mondeo die we hadden.

Vanavond gegeten aan de boulevard van Paihia.

Morgenochtend gaan we een boottripje maken naar de dolfijnen.
Zie morgen het verslag hierover.

Have a good day.

• 16 November 2010 - 11:06

Nic:

Hey you folks downunder.....of geldt dat downunder niet voor NZ?
    Ik weet het niet, hallo in ieder geval.
    Vandaag lekker, fris en zonnig hier dus het betere werk. Vanochtend kwam ik een reislustige vriendin van jullie tegen op SPL; Ineke Vet. Ik vroeg nog of ze jullie ging bezoeken, maar nee zij ging met een vriendin naar DAR. Wat een levensgenieters toch allemaal!! Alles wel hier, ga zo weer jullie binnengroen begieten en het papierwerk van de mat schrapen. Veel plezier en groetjes Nic