Vanuit Tromso het 3e verslag - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu Vanuit Tromso het 3e verslag - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

Vanuit Tromso het 3e verslag

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

02 Maart 2016 | Noorwegen, Tromsø

Hallo allen, dank voor jullie leuke reacties.

@Els & Robert, hebben jullie ook de agenda van 2039 voor jullie? Dan hebben we het volgende kroonjaar dat we gaan vieren! Noteer die maar alvast…….
@Bert (en Wilma), dank voor jullie reactie. Leuk om te lezen dat je ons weer volgt.
@Buurtjes, leuk dat jullie reageren.

En dan volgt hier de belevenissen van gisteravond en vandaag.
Na nog een korte tijd wat deiningen, zijn we gaan dineren. En kregen we te horen dat de Hurtigruten erg blij zijn met ons als gasten, dat we vanaf gisteren iedere avond na het diner koffie/thee kunnen nemen op kosten van de Hurtigruten! Nou, nou, dat doet ons deugd.
Na de koffie togen Renée & René te bed en wij zijn naar onze hut gegaan.
Aldaar fototoestel op de tripod vastgezet, opgeladen batterij erin, skibroek klaargelegd etc. etc, want je weet maar nooit. We zijn tenslotte boven de Poolcirkel in het land van het Noorderlicht!
Daarna een pennetje gebreid en toen werden we geïnformeerd door de heren op de brug dat er aan de linkerkant (bakboord voor de kenners ) een klein beetje noorderlicht is te zien.
En dus…… in de benen en naar boven met de camera in de aanslag.
Ja, hoor, er was lichtjes iets te zien en dat moest het noorderlicht zijn. We waren uiteraard niet de enigen die buiten waren; velen waren met ons. En ja, dan, eh, seveus en hoe werkt het ook al weer, ennuh vooral kijken om het niet te missen. En iedereen wil hetzelfde; het mooiste plaatje schieten. Na zo’n 10 minuutjes van kijken en proberen te schieten, het schieten maar opgegeven.
Steeds was er op een andere plek iets te zien.
En nu maar hopen dat er meer komt.
Vandaag van Renée & René gehoord dat zij ook ergens op het dek waren, maar we hebben elkaar niet gezien. Zo groot is het schip dus!

Terug in de hut mopperen op het fototoestel en besloten vandaag nog maar eens de gebruiksaanwijzing door te nemen.
Om kwart voor 12 zijn Jan en ik nog even naar dek 7 gegaan omdat de kapitein het schip naar de ingang van de Trollfjord zou varen en schijnwerpers zouden de bergwanden beschijnen en de ingang. Jan en ik weten van onze 1e Hurtigrutenreis dat dit een smalle fjord is waar de schepen in de zomer in varen en aan het eind een U-turn maken. Daarbij wordt op het dek dan een noorse specialiteit geserveerd.
Dit jaar was het een soort pannenkoekje, wij hebben deze gang overgeslagen.
Ook tijdens deze intermezzo was het noorderlicht aanwezig; niet zo helder als dat we hoopten maar het was er. Ik (Ineke) heb op een fototoestel van een van de medereizigers een foto hiervan gezien en dat zag er heel mooi uit; echt heel mooi groen. Dit is met het blote ook niet waarneembaar.
En dan is het tijd om naar bed te gaan.

Vanmorgen waren wij (Jan et moi -> dat krijg je als er veel franse lieden aan boord zijn) net opgestaan en ons aan het kuisen toen er werd omgeroepen of de heer René Holthausen zich wilde melden bij de Receptie. Jan had René buiten zien lopen en probeerde hem meteen te bellen.
Ook bleek dat de receptie Renée al had gebeld of meneer in de hut was -> nee dus! Zij ook meteen bellen, maar kreeg net als Jan geen gehoor.
Bij Jan en mij gingen de alarmbellen af, maar ook de hollandse nuchterheid eerst maar eens te horen wat er is.
En tja, wat bleek: meneer was gaan lopen in Harstad (want dat kende die zo goed van de vorige keer!) en wilde eigenlijk nog wat drank inslaan. En toen was ie dus de laatste die aan boord moest komen. Bij de ingang werd hem gevraagd of hij de heer René Holthausen was en na hem werd gelijk de gangway ingehaald en voeren we weg.
Kortom: hij was te laat!
Sorry René, dit moest er ff uit………

Gisteren waren we op de Lofoten aangekomen en na enige plaatsen te hebben aangedaan zijn we nu in Tromsø beland. In de vorige haven (Finnsnes) hebben we een korte wandeling aan land gemaakt in een prachtige witte wereld; kort omdat we er maar een half uurtje blijven.
Hier in Tromsø liggen we vanaf 14.30 tot 18.00 uur (over 40 minuten vertrekken we).

Vanmorgen bij het ontbijt heeft Renée met de pannenkoekenbakker gesproken en volgens hem hebben we morgenavond heel goede kans op noorderlicht. Dan zijn we met onze reis op het meest noordelijke punt beland. En Bert, dit is wat jij ook had gemeld over het noorderlicht morgennacht bij Tromsø. Hopelijk kloppen deze voorspellingen.

Vandaag de gebruiksaanwijzing van het fototoestel met de medereizigers doorgenomen en vanavond ga ik een paar shots proberen. Wat bleek, ik had gisteravond het toestel keurig op Manual gezet, maar niet aangezet! En dan doet ie het niet! Ben benieuwd.
Het weer ziet er op dit moment nog niet zo gunstig uit voor noorderlicht, het is bewolkt. Maar wie weet trekt dat nog weg en……. We wachten af.

Vanmiddag nog een korte wandeling door Tromsø gemaakt en ons nu op het Panoramadek geïnstalleerd helemaal voorin. Kunnen we de kapitein goed aanwijzingen geven!

Tot morgen!

• 02 Maart 2016 - 18:47

Ineke:

Ik heb t noorderlicht ook ooit in Tromsø mogen aanschouwen. Hopenlijk is het jullie ook gelukt en anders heb je t noordelijker én het stuk terug ook nog. 'Houdt moed' :-)
    En trouwens ze vaten ook in de winter de Trollfjord wel in hoor. Ooit met de kerst meegemaakt. Dus ook dat gaat terug miss hier nog wel gebeuren.
    Het klinkt allemaal zalig en herkenbaar. Geniet lekker verder.

• 03 Maart 2016 - 09:33

Bert:

Goedemorgen Jan en Ineke.

Weer even gekeken waar jullie zijn. Eerst kon ik de Nordnorge niet meer vinden! Dit kwam omdat jullie op dat moment net de Vesteraalen passeerden en de schepen op de website over elkaar heen lagen. Verbazingwekkend wat een enorme afstand je toch in een nacht kunt afleggen. Hammervest ligt alweer ver achter jullie.
    Op de webcam van Tromsø heb ik jullie nog zien vertrekken. Eerst een heel stuk achteruit en toen vooruit onder de brug door. Leuk om te volgen. De volgende haven nu is kennelijk Honningsvåg met een stop van ongeveer 3 uur.

Groet, Bert.

• 03 Maart 2016 - 12:15

Els & Robert:

2039?
    Dan mogen wij van de dokter geen alcoholische bubbels meer, alleen die zonder alcohol van de HEMA (als ze dan nog bestaan).