Bij de Noordkaap (4e verslag) - Reisverslag uit Mehamn, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu Bij de Noordkaap (4e verslag) - Reisverslag uit Mehamn, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

Bij de Noordkaap (4e verslag)

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

03 Maart 2016 | Noorwegen, Mehamn

Jammer, maar we hebben nu even geen bereik via de WiFi en kan niet lezen welke reacties we hebben gekregen noch deze tekst plaatsen. Dan maar eerst de terugblik in Word maken en als we weer goed bereik hebben de reacties lezen en deze tekst weer in het dagboek zetten.

Zoals gisteren gezegd zaten wij bij vertrek uit Tromsø helemaal vooraan op het Panoramadek. Mooi uitzicht bij afvaart. Aan de rechterkant zagen we nog diverse mooi verlichte skipistes maar we zagen er niemand een afdaling maken. Wellicht wat aan de koude kant.
Na een kwartiertje varen dachten wij dat we toch echt de kapitein moesten gaan waarschuwen. We voeren wel heel erg naar links. Opeens ging er ook een zoeklicht aan. En jawel hoor, we gingen naar een hele kleine kade om cargo te lossen en laden. Wat bleek: in Tromsø werd door de laders en lossers gestaakt. Maar op de kleine kade hadden ze niet zoveel ervaring hiermee en werd er heen en weer gelost met dezelfde ladingen. Hiermee liepen we 1,5 uur vertraging op.

Gisteren na het diner zaten we op dek 7 aan de koffie toe onze heer kapitein liet weten dat er een beetje noorderlicht te zien was. En dus gingen wij, en wij niet alleen, gewapend met fototoestel naar dek 5 om te kijken en te proberen dat mooie plaatje te schieten.
Er was echt behoorlijk veel noorderlicht en het ging en het kwam. Echt heel bijzonder om te zien.
Maar dat plaatje schieten was een ander verhaal. Camera had ik klaargezet op de tripod, zelfontspanner eraan gehangen, op manual gezet, etc. etc., maar al wat er gebeurde -> geen foto.
Vele malen geprobeerd met adviezen van Jan en Renée, echter nog steeds zonder resultaat.
En toen maar opgegeven en vooral weer gekeken.
Na gestopt te zijn in Skjervøy vervolgden we onze weg richting Øksfjord. Hebben we geen van allen gezien, want we lagen ge-4-en te genieten van onze nachtrust.

We hebben vandaag wat meer wind, het ziet er buiten ook grauw uit en de kapitein heeft besloten om niet naar Havøysund te gaan. Net voordat we dit te horen kregen, zijn we een van de andere schepen tegengekomen, de Vesterålen. Op dat moment wordt door beide schepen even naar elkaar hallo getoeterd. 

Voor vandaag stond er wel iets op ons programma. We hadden een tour geboekt naar Skarsvåg. Dit is een vissersdorpje met een leuk Kersthuisje. De rit er naar toe was al een avontuur op zich.
We gingen met 2 kleine busjes. De route naar Skarsvåg loopt gedeeltelijk gelijk met de weg naar de Noordkaap en bij het begin moesten we wachten op de sneeuwschuiver. Het had de afgelopen dagen veel gesneeuwd (ook veel sneeuwstormen) en je mocht die weg alleen maar rijden als je achter een sneeuwschuiver aanreed. Dus een half uurtje wachten daarop.
Er was stormachtige wind en je zag de sneeuw over het land stuiven.
Ook nu tijdens het schrijven van dit verslag deinen we nogal; er is een sterke wind. We hoorden net dat de tour met de snowmobiles is geannuleerd vanwege het slechte weer.
Maar we hebben het gehaald en de weg er naar toe was mooi, wit en ruig.
De vissershaven in Skarsvåg hebben we gezien en een visser heeft enige grote vissen laten zien en het e.e.a. erbij verteld. Bij het vertellen zei Renée dat het wel eens een Nederlander kon zijn; zijn engels was zo nederlands. Dus wij bedankten hem in het nederlands en jawel hoor hij antwoordde in onze taal. Hij vertelde dat hij visser wilde worden en naar Skarsvåg was gegaan waar hij nu woonde. En zo te zien aan de big smile en te horen had hij het erg naar zijn zin.
Daarna in het Kersthuisje koffie en thee gedronken met allerlei zoetigheden erbij. Op de terugweg mochten we de route zonder sneeuwschuiver volgen!

Na terugkeer op ons schip enige foto’s buiten gemaakt op dek 5 want de lucht was heel mooi opgeklaard.
Maar buiten is het op dit moment wel heel erg koud. De echte temperatuur is -8 graden, maar de gevoelstemperatuur ligt vele graden lager,

Dus naar binnen en aan de chocomel met slagroom!
Notebook op tafel en verslag maken. Mijn medereizigers zitten te lezen en te sudoku’en. En ik ga zo meteen weer een naaldje breien.

En net had ik weer bereik via de WiFi en heb even op de site van waarbenjij.nu gekeken en jullie reacties gelezen.

@Ineke, dat is ook waar wij op hopen voor dat noorderlicht. We wachten ‘t rustig af.
@Bert, wat leuk dat je ons op de webcam hebt gezien. We hebben een van de foto’s inmiddels kunnen downloaden. Leuke foto. Zie voor details over het vertrek uit Tromsø met extra tussenstop het verslag hierboven.
@Els&Robert, ach joh tegen die tijd maakt het toch niet meer uit, gewoon die bubbels dan drinken.