Het 2e verslag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu Het 2e verslag - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Ineke en Jan Dijt / Willemsen - WaarBenJij.nu

Het 2e verslag

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Ineke en Jan

01 Maart 2016 | Noorwegen, Oslo

2e verslag Hurtigruten 2016

Allereerst dank voor jullie reacties, wordt door ons gewaardeerd. En fijn om te lezen dat jullie het ook leuk vinden.
Maar geeft ons ook de verplichting om door te gaan met het maken van verslagen . En aldus geschiedt hieronder.

Na een heerlijke lunch gisteren hebben we ons geïnstalleerd in de bar op dek 7; het panoramadeck was al vol. Na vertrek uit Trondheim hadden we een lange vaartocht eerst noordwestwaarts langs een mooie vuurtoren (Kjeungskjær) en talrijke kleine eilandjes met als bestemming Rørvik. In de buurt van Stamsund was het de bedoeling dat we tussen enkele eilandjes zouden varen met een scherpe bocht naar links. Maar vanwege de sterke wind die tussen de bergen van de eilandjes was, was dit niet verantwoord om te doen. Het was al donker dus hebben we ook niet echt doorgehad hoe het geweest zou zijn; maar wie weet is het weer op de terugweg ons gunstiger gezind en lukt het wel. We shall see!

Gisteren was er ook de mogelijkheid om een tijdstip de raden waarop we vanmorgen de Poolcirkel zouden passeren. De hint was dat dit tussen 07.00 – 08.00 uur zou plaatsvinden. Ook wij hebben een poging gewaagd, maar helaas geen van ons had het goed geraden.
Na gistermiddag wat gekleurd, gelezen, gecomputerd en gebreid te hebben, maakten we ons klaar voor het diner. Het diner bestond gisteren uit vooraf speltpaella met een stukje heilbot, daarna een kippetje met wat groenten en gegrilde aardappeltjes en toe een soort pannacotta met een bolletje vanilleijs (dit was de noorse uitvoering van pannacotta). Was voor ons m.u.v. Renée die niet zo’n visliefhebster is, een lekkere maaltijd.
Daarna koffie in de koffieshop met aansluitend een slaapmutsje bij ons in de hut. En daarna was het weer nacht.

Vanmorgen was er vanaf 07.00 uur een bijeenkomst op het 7e dek vanwege het passeren van de Poolcirkel. Gisteravond hadden we bedacht dat we dat aan ons voorbij zouden laten gaan.
Maar ik (Ineke) had toch niet echt goed geslapen en besloot toch naar buiten te gaan. Ik had alle havens (3 in totaal) vannacht toch al vanuit de hut gezien!
De ceremonie was leuk georganiseerd.
Maar wat nog mooier was, was het weer dat meewerkte. Het was licht bewolkt en de plek waar de zon zou opkomen was mooi roze van kleur. Ik heb – voorzover ik dat kan zien op het kleine scherm van de camera – mooie foto’s gemaakt. Door dit heldere weer lijken de foto’s van de besneeuwde bergen ook goed gelukt.
Na een half uurtje buiten te zijn geweest, nog een kwartiertje in bed opgewarmd om vervolgens de nieuwe dag tegemoet te gaan.
We hebben vandaag geconstateerd dat we hier leven als God in Noorwegen!?

In de tussentijd waren we Brønnøysund, Sandnessjø, Nesna en Ørnes gepasseerd om om 12.30 uur in Bodø aan te komen. Omdat we hier tot 15.00 uur blijven, hebben we een uurtje de benen gestrekt naar het centrum en na terugkomst de lunch gebruikt.

Vanuit Bodø zijn we nu bezig met de oversteek naar de Lofoten waar we over ’n half uurtje (het is nu 18.30 uur) zullen aankomen.
Halverwege deze tocht op open zee met wat deining, hebben we op een flesje bubbels getrakteerd om te proosten op onze (Jan et moi) zoveeljarige samenwoondag. Hierdoor deint het nog fijner!
R&R zijn naar beneden voor een korte wandeling in Stamsund waar we een half uurtje zullen liggen, om daarna de weg te vervolgen richting Svolvær.
Wordt vervolgd.

• 01 Maart 2016 - 18:54

Els & Robert:

En wanneer wordt de 'zoveeljarige samenwoondag' (26 of 27ste?) met de achterblijvers met bubbels op een alternatief jachtje gevierd? We hebben de agenda open op tafel liggen én we zijn flexibel!
    En heb je dit keer je sjaal ouderwets met een touwtje door je jas vastgezet (net zoals je wantjjes van vroeger)?
    Continue to have fun!

• 01 Maart 2016 - 20:23

Jan En Carla:

Heel leuk om te lezen. Ga zo door. Geniet ervan. Groetjes van ons.

• 02 Maart 2016 - 10:39

Bert En Frans:

Fantastisch om te lezen hoe jullie genieten, ga zo door.
    Nog gefeliciteerd met jullie zoveel jarig samenzijn.
    Hier gaat alles zijn gangetje, alleen slecht weer.
    Wij horen wel weer van jullie.
    Groetjes Frans en Bert.

• 02 Maart 2016 - 11:56

Bert:

Beste Jan en Ineke.

Ik was weer aan het kijken naar de locatie van de Nordnordge. Jullie liggen momenteel stil in de haven van Finnsnes. Uit wiki:
    "Vanaf 1883 wordt de haven regelmatig door stoomboten aangelopen en Hurtigruten startte in 1893 met een regelmatige dienst."
    Kortom een lange traditie. Volgens de webcam aan boord hebben jullie momenteel prima weer. Slechts lichte bewolking en niet al te veel wind aan de golven te zien. In de verwachting voor Tromsø is de wind sterker, windkracht 5.
    Voor Tromsø is de beste verwachting voor het noorderlicht in de nacht van donderdag naar vrijdag van 00.00 tot 03.00. Maar dan zijn jullie waarschijnlijk al weer verder naar het noorden gevaren.

Nog heel veel plezier toegewenst, Bert.

• 02 Maart 2016 - 13:51

Paul En Thea:

hOi Ineke en Jan
    Wat leuk om jullie verslag te lezen. We maken eruit op dat het jullie weer uitstekend bevalt.
    Wij zullen jullie in september 19 man sterk volgen.
    Geniet ervan!!!!
    Groetjes Paul en Thea